Hvordan får jeg hende til at spise?

10. september 2009

Alder:
7 mdr.

Hvordan får jeg hende til at spise?

Hej Helen

Først vil jeg lige opdatere mht mine problemer med at sove om natten. Det ser ud til, at jeg har fået styr på det. Det er nu ved at være en måned siden jeg sidst havde problemer. Så det er en stor lettelse.

Så nu til det sidste nye problem:-). Jeg har brug for lidt gode råd, når det gælder at få Lærke til at spise.

Lærke er nu 7 måneder. Hun trives fint og tager på (vejer vel omkring 8 kg nu), men måltiderne bliver meget hurtigt en kamp og en kilde til stor frustration. Hun skal lokkes til at spise hver eneste skefuld og helst distraheres lidt samtidig.

Jeg har den sidste måneds tid forsøgt at få hende til at spise lidt fastere mad og mere varieret, men det går den stik modsatte vej. Hun vil nu ikke engang spise de ting, som hun gerne spise før. Jeg har ellers forsøgt at gå et skridt tilbage igen, fordi måltiderne udviklede sig til lidt af en kamp. Hun kløjs i det fastere mad, kastede op og skreg som en gal. Men hun vil nu altså heller ikke spise majsgrød, risgrød og den gulerodsmos som hun gerne ville have før. Min fornemmelse er faktisk, at hun ikke er sulten, når jeg tilbyder hende det.

Jeg forsøger at følge en dag, der hedder:

morgenmad kl. 8.00 (lidt for sent ift vores dagsrytme, men selvom hun ikke har fået mad i 4-5 timer inden, kan jeg ikke få hende til at spise noget før)

Blændet havregrød (blænder jeg ikke kløjs hun i det)

flaske ca.9.30 inden hun puttes til lur. Drikker 150 ml.

Sover til ca. 11. Her ville jeg så gerne give hende lidt majsgrød med gulerodmos ...

Annonce

... eller frugtmos, men det vil hun absolut ikke have. Jeg prøver i øjeblikket at vente for at se om der går bedre senere. I går fik jeg lokket lidt i hende kl. 13.

Flaske 14.30 og puttes til lur. Sover gerne 45 min. Jeg vil meget gerne have hende til at sove lidt mere her. Nogle dage lykkes det og andre ikke.

Når hun vågner får hun lidt bryst.

Aftensmad kl. 18. Gulerodsmos blandet med risgrød og sveskemos. Har forsøgt at grønt eller blande lidt kød i, men så vil hun intet have. Her spiser hun gerne ok, hvis hun får lov at gnave i en agurk samtidig og det er stadig lidt af en kamp at få hende til at åbne munden.

Flaske kl. 19.15. hvor hun puttes. Her tager hun gerne 200 ml. Så sover hun meget uroligt hele aftenen. Får tit bryst ved 20.30 tiden for at sove videre og så 200 ml igen kl. 23. Så hun spiser enormt meget her om aftenen. Det ville jeg jo hellere hun tog om dagen.

Men hvad ville du anbefale mig? Hun har aldrig været så god til selv at melde sig til måltiderne, så jeg ved faktisk ikke hvordan hun er, når hun er sulten. Er der noget særligt, jeg bør kigge efter? Det er helt tydeligt for mig, at hun ikke er klar til fast mad endnu, men hvordan kan jeg få hende interesseret i grød og mos igen?

Det skal lige siges, at hver gang jeg forsøger at variere den mindste smule, vil hun slet intet have. I øjeblikket forsøger jeg bare at undgå at måltiderne bliver en kamp, da det jo selvfølgelig ikke hjælper, men jeg kunne godt bruge nogle gode råd for at få os på ret køl igen.

Hilsen mor til Lærke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne